FIRST LEGO League Challenge program je kreiran za decu i mlade uzrasta od 10 do 17 godina i ima za cilj da nadahne mlade kroz četiri celine programa, da eksperimentišu i razviju svoje kritičko razmišljanje, kodiranje i dizajnerske veštine uz praktično STEM učenje i robotiku.
Deca se u timovima, zajedno sa mentorom, mesecima pripremaju, konstruišu, a zatim i programiraju robota i planiraju efikasan redosled misija Robot igre. Osim Robot igre, deca na završnom događaju Challenge programa prikazuju stečeno znanje i veštine u razgovoru sa sudijama, predstavljajući svoj Inovativni projekat – projekat čiji je cilj osmišljavanje načina da unapredimo okruženje i zajednicu i bolje iskoristimo date resurse. Svake sezone definiše se tema u skladu sa kojom učesnici osmišljavaju svoj Inovativni projekat.
Kao delovi programa, nameću se i Robot dizajn – predstavljanje načina na koji je robot dizajniran i kodiran i ponašanje robota prilikom prelaska prepreka u odnosu na kod, kao i Osnovne Vrednosti – temelj celokupnog FIRST LEGO League programa koji nosi važnu poruku da prijateljsko nadmetanje i zajednički razvoj nisu razdvojeni ciljevi i da je pružanje međusobne pomoći osnova timskog rada.
U okviru programa u Srbiji učestvuju timovi iz gradova širom zemlje. Timovi koji se na krajnjem događaju Challenge programa najviše istaknu, odlaze u Sloveniju na regionalno takmičenje, dok ekipe koje tu ostave zapažene rezultate, odlaze dalje na svetsko takmičenje.
Osnovne Vrednosti su temelj programa i upravo one razlikuju FIRST LEGO League od ostalih programa te vrste. Sudije na završnom događaju uzimaju u obzir kako su učesnici inkorporirali Osnovne Vrednosti u svemu što rade, tokom priprema, a i na završnom događaju. Kroz postavljanje pitanja, sudije utvrđuju kako deca sarađuju u timu, da li poštuju članove tima, kako se ponašaju prema svojim članovima i drugim timovima. Učešćem u programu, deca razvijaju sledeće vrednosti:
Robot igra predstavlja učesnicima najzanimljiviji deo programa. Deca mesecima pre završnog događaja dizajniraju, grade i kodiraju svog robota i osmišljavaju koje će misije i kojim redosledom robot ispunjavati. Osim dobre zabave, deca se uče timskom radu, kodiranju i kroz vreme, lakšem usvajanju novih ideja i njihovom unapređivanju. Robot u tri meča ima po dva i po minuta da kompletira što više misija na specijalnoj podlozi i da na taj način tim prikupi što je moguće veći broj bodova.
Učesnici imaju zadatak da na najbolji način sudijama predstave svoj Inovativni projekat na temu koja je zadata u aktuelnoj sezoni. Na taj način učesnici stiču i unapređuju veštine komunikacije, prezentovanja i javnog nastupa. Sudije uzimaju u obzir u kojoj meri je ekipa registrovala i detaljno definisala i istražila problem, kako je razvijala ideju, kako su testirali i podelili ideje i da li su dovoljno jasno predstavili prototip rešenja koje bi trebalo da ima značajan uticaj na targetirane korisnike.
Za učešće na Challenge programu, ekipi je potreban robot set (LEGO Education SPIKE™ Prime, MINDSTORMS® EV3/Inventor/NXT/RCX), laptop ili tablet sa instaliranim softverom za programiranje robota, aktuelni FIRST LEGO League Challenge set (podloga, prepreke, čičak trake za pričvršćivanje prepreka za podlogu, uputstvo za sastavljanje prepreka i propratna dokumentacija za aktuelnu sezonu u digitalnom formatu) i sto za postavljanje podloge sa preprekama.
- Sva oprema koja se koristi mora da bude LEGO kako bi se obezbedili podjednaki uslovi za sve ekipe širom sveta
- Ne-električni LEGO delovi su dozvoljeni iz bilo kog LEGO seta
- Električni delovi su dozvoljeni iz sledećih robot setova – LEGO Education SPIKE™ Prime, MINDSTORMS® EV3, MINDSTORMS® Inventor, ali i ekvivalenti NXT i RCX su takođe dozvoljeni
- Od opreme za robota je dozvoljen najviše 1 kontroler, maksimum 4 motora, neograničen broj senzora (senzor za pritisak, senzor za boje, žiroskop, senzor za daljinu ili ultrazvučni senzor), LEGO žice, baterija za kontroler ili šest AA baterija i jedna SD kartica
- Učešće na krajnjem događaju Challenge programa je omogućeno samo zvanično registrovanim ekipama
- Sve što se prezentuje na krajnjem događaju je isključivo rezultat rada članova ekipe
Na osnovu kriterijuma za svaku oblast Challenge programa (Robot igra, Inovativni projekat, Robot dizajn i Osnovne Vrednosti), sudije pružaju povratne informacije svakom timu. Nakon što sudije završe evaluaciju svih timova, održava se sastanak deliberacije kako bi se razmotrilo učešće timova i diskutovalo o njihovim učincima. Sudije upoređuju svoja zapažanja i povratne informacije o timovima čija su izlaganja slušali, kako bi se osigurala doslednost i pravičnost.
Na osnovu diskusije tokom deliberacije, sudije rangiraju timove za svaku oblast pojedinačno i u okviru Rubrika koje svaki tim dobija, pružaju im povratne informacije o njihovom učinku. Povratne informacije podrazumevaju pohvale za postignuća, kao i preporuke za poboljšanje, za svaku od oblasti. Nakon toga, specijalizovani softver na osnovu rangiranja po oblastima kreira finalnu rang listu svih timova, za sve oblasti zbirno.
Na kraju Challenge turnira, organizuje se svečana ceremonija dodele nagrada. U okviru ceremonije, priznanja se dodeljuju za najbolje performanse u svakom segmentu pojedinačno (Robot igra, Inovativni projekat, Robot dizajn i Osnovne vrednosti). Takođe, dodeljuju se nagrade i za timove koji su se najbolje pokazali u svim segmentima zbirno. Nagrađivanje se tu ne završava, već svaki tim dobija priznanje u vidu zahvalnice za učešće u programu, a svaki učesnik biće odlikovan medaljom, jer su u FIRST LEGO League programu svi pobednici.
Najbolji timovi sa nacionalne smotre u Srbiji se kvalifikuju na međunarodno regionalno takmičenje u Sloveniji. Najbolje plasiran srpski tim u Sloveniji dobija mogućnost da učestvuje na svetskom takmičenju.
FIRST LEGO League je, pre svega, program edukativnog karaktera koji kao primarni cilj ima da svi učesnici razviju veštine za 21. vek, i kroz zabavan način nauče više o STEAM oblasti. Cilj FIRST LEGO League programa je uključivanje što većeg broja mladih i dece u samu promociju i razvoj STEAM-a kako bi njihove kako logičke, tako i motoričke sposobnosti bile u korak sa vremenom.